Narciarstwo biegowe w Zakopanem – plusy

narciarstwo biegowe-plusy
Narciarstwo biegowe

Zalety  uprawiania narciarstwa biegowego

Jednym z największych plusów z uprawiania biegów narciarskich jest wszechstronny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu oraz aktywacja  pracy wszystkich partii mięśniowych.

Oto kilka z ważnych zalet.

Jazda na nartach poprawi kondycję i koordynacje ruchową. Wysiłek fizyczny przyśpiesza rytm serca, co usprawnia krążenie krwi. Zatem narty zapewniają większe dotlenienie i odżywienie całego organizmu.  Pozwoli nam zachować piękną i zgrabną sylwetkę, zrzucić tkankę tłuszczową  czy ukształtować masę mięśniową. Każdy sport – nie tylko biegówki wpływa pozytywnie na zdrowie, obniża ryzyko chorób cywilizacyjnych tj. cukrzycy, otyłości, osteoporozy, a także chorób układu oddechowego. Ruch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i wzrostu organizmu.

Rzadziej wymienianymi korzyściami z uprawiania biegów narciarskich jest jego zbawienny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne.  Niektóre źródła mówią nawet o narciarstwie biegowym jak o leku który:

1. redukuje stres – Intensywny trening trzy razy w tygodniu pomaga obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi, zwiększa wydzielanie substancji uspakajających i zwiększa odporność na ból a co za tym idzie skutecznie obniża uczucie stresu.

2. poprawia nastrój – wysiłek fizyczny podnosi także poziom endorfin we krwi, czyli tzw. hormonów szczęścia i jest przez psychologów często zalecaną dodatkową (oprócz farmakologii i psychoterapii) formą leczenia depresji i  jednym ze skuteczniejszych sposobów na jej zwalczanie.

3. zwalcza zmęczenie – przy skrajnym znużeniu, zmęczeniu mamy odruch ograniczania ruchu do minimum. Działamy tu metodą „klinu”. Bierzemy narty i wychodzimy na krótki ale intensywny trening który podnosi ciśnienie we krwi, dotlenia mózg i wzmaga produkcję adrenaliny. Wszystkie te czynniki powodują natychmiastowy przypływ energii i witalności.  Lepsze to niż kolejna kawa czy popołudniowa drzemka.

4. zwiększa pewność siebie – dbałość o siebie, o swoje zdrowie, sylwetkę pozwala pozbyć się kompleksów,  zwiększa poziom zadowolenia z siebie i wiary we własne możliwości.

5. kształtuje charakter – Ćwicząc pokonujemy własne słabości i przełamujemy bariery. Dzięki temu kształtujemy nasz charakter. Uczymy się pokonywać problemy oraz omijać przeszkody, systematyczności. Zajęcia w grupie zbliżają ludzi a uczestnicząc w zawodach uczymy się zasad rywalizacji fair play. Te wszystkie cechy przydają się w życiu zawodowym i rodzinnym.

6. rozwijają umysł – Ćwiczenia przyśpieszają wzrost nowych neuronów w strukturze mózgowej (hipokampie) odpowiadającej za pamięć i zdolność uczenia się. Wspomagają koncentrację oraz zapamiętywanie. Ruch na świeżym powietrzu dotlenia mózg, dzięki temu nauka staje się wydajniejsza i mniej męcząca.

Uprawianie narciarstwa biegowego ma wiele zalet. Pozytywnie wpływa na sen,  uczy zdrowej rywalizacji, wytrwałości, pozwala wyzbyć się nieśmiałości, agresji i lęków. Jest także lekiem na wiele dolegliwości (nadwaga, cukrzyca) więc przestańmy narzekać i zróbmy coś w swoim życiu dla siebie – dla naszego zdrowia. Tabletki wszystkiego nie załatwią.

To tylko niektóre z plusów uprawiania narciarstwa biegowego. Każdy z nas znajdzie coś dla siebie, coś co przekona go wyjścia na spacer, do podjęcia decyzji na tak.

Ważna rada trenera

1. Nie zniechęcamy się brakiem umiejętności, złą pogodą, nieodpowiednim sprzętem. Nie ma idealnych rozwiązań.

Tomas Edison ( był samoukiem) zanim wynalazł żarówkę wykonał ponad 1000 nieudanych prób. Co by było gdyby po kilku razach zaniechał kolejnych?  My oczywiście zachęcamy do skorzystania z doświadczenia i pomocy licencjonowanych instruktorów.

Przewodnik tatrzański UIMLA, szkoła narciarstwa biegowego